Lussekatter - szwedzkie buleczki na dzien Swietej Lucji




 Jag älskar Sverige!

Kocham też tego gościa, który zainspirował mnie do upieczenia tych dobrych ciastek i naobiecywał, że coś z nieba będzie leciało i bynajmniej nie deszcz etc. No, ale w ramach szwedzkiego tygodnia na fb postanowiłam nie uczyć się w sobotę podstawowych zwrotów po szwedzku tylko upiec coś w klimacie skandynawskiego adwentu (wiecie, świece adwentowe, świeczniki).

Składniki:
4g niteczek szafranowych,
szklanka ciepłego mleka, (ok 250 ml),
jajo,
20 g drożdży świeżych,
75 g roztopionego masła,
szczypta soli,
ok. 2,5 szklanki mąki,
pół szklanki cukru (zgrzeszyłam ilością).
Dodatkowo:
roztrzepane jajko z mlekiem do posmarowania,
namoczone rodzynki.

W dużej misce zasypałam drożdże połową porcji cukru, a kiedy lekko się stopiły dodałam ciepłe mleko i roztopione lekko ciepłe masło i 3 łyżki mąki. Odłożyłam miskę przykrytą ściereczką na dosłownie 7 minut, żeby drożdże podjęły pracę.

Następnie dodałam resztę składników, z tym, że w drugiej połowie cukru roztarłam w moździerzu szafran na pyłek.

Wszystko wymieszałam szpatułką drewnianą, żeby składniki się połączyły. Odstawiłam ponownie ciasto w ciepłe miejsce owinięte ściereczką.
 

 

 
Masa podwoiła swoją objętość po około 30 minutach.

Wtedy dosypałam odrobinę mąki  dalej drewnianą szpatułką wyrabiałam ciasto od krawędzi ku środkowi. Moje ciasto było bardzo elastyczne, nie kleiło się do rąk. Zrobiłam z niego długi wałek i pokroiłam na mniejsze kawałki.



Z tych kawałków zrobiłam takie, jak to określa Pan Szwed, małe kiełbaski, które wywijałam w niedorobione paragrafy i kładłam na blasze wyłożonej papierem do pieczenia.

Następnie w ciastka włożyłam rodzynki. Tak jak na zdjęciu.

Posmarowałam ciastka przy pomocy pędzelka jajeczno - mleczną mieszanką. Włożyłam do rozgrzanego do 180 st pieca na ok 30 minut.

Takie to doobrrrre, rzeczywiście kut*sy z nieba lecieli i potrzebowałam parasola. Z Ikei oczywiście.

Polecam!

Komentarze

  1. Hej, brzmi świetnie. Dziś wypróbuję :) Czy ten przepis ma potencjał do użycia cynamonu zamiast szafranu?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty