Przepisy na Tłusty Czwartek ♡ cz. 1



Tłusty czwartek to eldorado dla maniaków pieczenia takich jak ja :) Niestety w tym roku nie poszaleję, ale może Wy zrobicie to za mnie hm? :)

Przygotowałam Wam dwa przepisy na alternatywę dla pąków. Faworki i oponki to specjalność mojej sąsiadki, która zna się na pieczeniu jak nikt. Nie ma książki z przepisami, tylko wszystko zapamiętuje. Podała mi z pamięci. Niedawno poczęstowała mnie zarówno faworkiem jak i oponką i były pycha.

Oponki

Składniki:
Zaczyn drożdżowy: 60 g drożdży,  łyżka cukru, łyżka mąki, trochę ciepłego mleka - (połącz i odstaw :)

1 1/2 szkl. mleka
600 g mąki,
5 żółtek, trzy łyżki cukru (ubić na kogel mogel),
kieliszek wódki,
1/3 kostki smalcu (:D)

Mieszamy mokre składniki (bez zaczynu) i suche składniki, smalec roztapiamy. Łączymy je razem i następnie dodajemy zaczyn. Odstawiamy masę do lodówki i tam urośnie. Jak będzie już puszysta i wyrośnięta wyrabiamy z ciasta kilka kulek podsypując mąką, wałkujemy na stolnicy i dwiema szklankami o różnej wielkości.

Smażymy w gorącym tłuszczu.

Jeżeli chcecie zrobić pączki to z tego ciasta też Wam wyjdą.



Faworki / chrusty
 Wersja szybsza niż drożdżowa.

 Składniki:
pół kg mąki,
pół kg twarogu,
3-4 żółtka,
cukier wanilinowy,
łyżeczka proszku do pieczenia,
pół kubeczka śmietany (można więcej).

Zagniatamy ciasto ze wszystkich składników, mąkę dobrze jest przesiać. Proszek można pomieszać z sodą. Ciasto ma być jak na pierogi, ale delikatne, stąd ta śmietana, jeżeli będzie zbyt twarde - dodaj śmietany.

Rozwałkować, wykrajać i zawijać chrusty.

Smażyć w gorącym tłuszczu



A jutro umieszczę przepis na rogaliki z marmoladką różaną, które dzisiaj wysłałam Paczkomatem do Gdyni i na bułeczki :)

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty